ČeskoDeutschlandEspañaFranceIrelandItaliaLietuvaNederlandPolskaPortugalUnited Kingdom
Canada [EN]Canada [FR]USA
Australia

OVH tukee IMAGIFY-yritystä







Imagify optimoi OVH:n Private Cloudin avulla verkkosivuilla olevien kuvien koon

Vuonna 2010 kuvien keskimääräinen koko verkkosivulla oli 600 KB. Vuonna 2016 keskimääräinen koko on saavuttanut saman koon kuin Doom-pelin vuonna 1993, eli 2,3 MB*. Kasvu on siis ollut eksponentiaalista, mikä aiheuttaa merkittävän koko-ongelman. Jos sivujen koko jatkaa kasvamistaan nopeammin kuin verkkoyhteyksien nopeus (erityisesti mobiililaitteilla, jossa suurin osa verkkosisällöstä nykyään kulutetaan), Internetistä tulee koko ajan yhä hitaampi.
Suurimpia syyllisiä ovat kuvat, joiden osuus verkkosivun koosta on 62 %. Tähän ongelmaan Imagify päätti pureutua. Lisää kertoo yksi start up -yrityksen perustajista, Jean-Baptiste Marchand-Arvier.



Yleisesti ottaen sivuista tulee entistä raskaampia, sillä ne ovat entistä hienompia ja sisältö on koko ajan monipuolisempaa. Kuitenkin Internet-yhteyksien keskimääräinen tiedonsiirtonopeus kasvaa. Eli missä ongelma sitten on?




Kuvat vievät 50 % sivuston latausajasta.

Toisaalta verkkoyhteyksien nopeus ei kasva samassa suhteessa kuin verkkosivujen keskimääräinen koko. Toisaalta yhteyksissä on huomattavia eroja, sillä kuituverkko ja 4G eivät kata kaikkia alueita, kaukana siitä. Käyttäjille tarjottu kokemus vaihtelee siis suuresti, ja tiedämme, että hitaita sivuja rankaistaan. Googlen hakukone ottaa nopeuden huomioon sivujen listausjärjestyksessä ja käyttäjät ovat itse tinkimättömiä. Muutaman sekunnin latausajan jälkeen suurin osa käyttäjistä on valmis hylkäämään jähmeän sivun. Jos olet verkkokauppias tai verkkojulkaisija, tämä kaikki vaikuttaa suoraan liiketoimintaasi.






Jotkut yritykset ovat tietenkin ymmärtäneet verkkosivujen optimoinnin tärkeyden. Esimerkkinä tästä on tiimimme ensimmäinen projekti, WordPress WP Rocket -liitännäinen, joka on otettu käyttöön 100 000 verkkosivulla. Valitettavasti kuvien koon muuttaminen on usein monimutkaista. Luonnollisesti kyse on raskaista ja hankalasti muokattavista tiedostoista. Kuvien koko on väärä, niitä ei ole tallennettu sopivassa formaatissa, ne on pakattu huonosti tai ei ollenkaan. Täytyy sanoa, että ennen Imagifya näiden toimintojen yksinkertaistamiseen ja automatisointiin oli olemassa hyvin vähän vaihtoehtoja.




Imagify: Kuvien optimointi SaaS-palveluna

Käytännössä ratkaisumme on verkkosovellus. Kyseessä on monikanavainen ja erittäin helppokäyttöinen kuvien optimointipalvelu SaaS-periaatteella. Käyttäjä valitsee kolmen pakkaustason väliltä, normaalin, aggressiivisen tai ultran. Tarvittaessa kuvan koko voidaan myös määritellä uudestaan. Muutaman sekunnin kuluttua käyttäjä saa tuloksena optimoidun kuvan.






Kuvan laadun heikentymistä huomaa harvoin paljaalla silmällä, jopa laatua huonontavissa pakatuissa kuvissa. Ja kuvan kokoa voidaan pienentää jopa 80 %. Tulevaisuudessa tulemme tarjoamaan uusia ominaisuuksia, kuten automaattisesti taloudellisimman tallennusformaatin ehdottamisen kuvalle (usein käytössä on .png, vaikka .jpeg olisi pienemmän kokoinen, kun kuvassa ei ole läpinäkyvää taustaa), tai Googlen tarjoaman uuden kuvaformaatin, WebP:n integroinnin. Palvelua voi käyttää API-ohjelmistomme kautta ja sen voi integroida olemassa olevaan sisällönhallintajärjestelmään (CMS) tai sitä voi käyttää skripteillä, jotka on tarkoitettu automatisoituun eräkohtaiseen käsittelyyn. Olemme kehittäneet lisäksi vastaavan WordPress-liitännäisen.






Suorituskyky, skaalautuvuus ja joustavuus Public Cloudin valintakriteereinä

Tämä ratkaisu on vuoden kestäneen tutkimus- ja kehitystyön hedelmä. Yksi osa työtämme oli kehittää suorituskykyinen ja taloudellisesti tehokas infrastruktuuri ylläpitämään projektiamme. Meidän oli aloitettava pienestä, kuitenkin niin, että nopea kasvu oli mahdollista, skaalautuvasti. Mutta ennen kaikkea ratkaisumme kestää luonnostaan epäsäännöllisiä ja ennakoimattomia kuormituspiikkejä. Siksi tarvitaan joustavuutta sekä mahdollisuus lisätä ja poistaa ylimääräisiä resursseja nopeasti. Näin maksetaan vain todellisuudessa kulutetuista resursseista.




OVH:n Public Cloud -palvelu, joka julkaistiin samaan aikaan kuin oma projektimme, osoittautui täysin vaatimuksiamme vastaavaksi. OVH:n Digital Launch Pad -ohjelmaan liityttyämme voimme hyödyntää krediittejä, joiden avulla saamme pienennettyä infrastruktuurikuluja ratkaisumme siirtymävaiheessa markkinoille. Lisäksi saamme tukea alustamme parantamiseen.




Katso imagify.io verkkosivut

Katso Imagifyn esittelyvideo OVH World Tour Lyonissa 2016


*Lähteet: Radware-yhteisön julkaisema tutkimus vuodelta 2013 ja "The Average Webpage Is Now the Size of the Original Doom", julkaistu 23.4.2016 sivustolla Wired.com.






Onko sinulla start up -yritys?


Ilmoittaudu



Ilmoittaudu