Tutustu OVH:n uuteen pilviratkaisuun

Public Cloud UKK

Usein kysytyt kysymykset

Kaupalliset kysymykset


Mikä on Public Cloudin ja Dedicated Cloudin ero?

Public Cloudin resurssit ovat taattuja ja pysyviä. Sen korkeakäyttöinen infrastruktuuri on yhteiskäytössä ja kulutuksesta laskutetaan käytön mukaan (tunti- tai kuukausilaskutus), mikä sopii hetkittäiseen tai vaihtelevaan käyttötarpeeseen.

Dedicated Cloudin resurssit ovat virtuaalisia ja dedikoituja. Sen infrastuktuuri on täysin yksittäiselle asiakkaalle dedikoitu, jotta se olisi vielä eristetympi. Sen avulla voi luoda hybridin pilvi-arkkitehtuurin ja se mukautuu useisiin yrityskäyttäjien erityistarpeisiin.

Miten Public Cloud tilataan?

Public Cloud tilataan OVH:n hallintapaneelin kautta. Tilausta ei voi tehdä verkkosivuillamme. Tilaukseen tarvitaan käyttäjätunnusta ja salasanaa, ja Public Cloud -palvelin aktivoituu välittömästi. Palvelusta laskutetaan jälkikäteen todellisen käytön mukaan.

Miten Public Cloudista laskutetaan ja miten sen voi maksaa?

Maksut voi suorittaa kaikilla mahdollisilla OVH:lla käytössä olevilla maksutavoilla, joita ovat kortti-, PayPal-maksu ja pankkisiirto. Jokin maksutapa on rekisteröitävä palvelua ensimmäistä kertaa käyttöön otettaessa.

Kulutuksesta laskutetaan seuraavan kuun ensimmäisen ja viidennen päivän välisenä aikana. Mikäli käytössä on kuukausilaskutus, laskulla näkyy alkaneen kuun kuukausimaksu sekä edelliskuukauden mahdolliset ylitykset (instanssit ja Object Storage). Jos kuun aikana resurssin osalta siirrytään kuukausilaskutuksesta, siitä laskutetaan saman tien koko alkukuun todellinen kulutus.
Jokaisesta instanssista laskutetaan niin kauan kun sitä ei ole poistettu OVH:n hallintapaneelista.

Miten optimoidaan Public Cloud -palvelimien laskutus?

Todellisen käytön mukaisen laskutuksen ansiosta kustannukset voi paremmin ennakoida kun projektin kulutus voidaan laskea kuukausitasolla. Valitessasi kuukausilaskutuksen joko heti alusta lähtien tai kesken käyttökauden, saat 50 % alennuksen.

Voit seurata kulutustasi tarkemmin aiempien käyttökertojen historiatiedoista saatavien kuvausten avulla. Voit valita projektikohtaisen laskutustavan tai Public Cloud- palvelinten kokonaisuuteen perustuvan laskutustavan, jonka avulla mahdollinen yrityksen sisäinen uudelleenlaskutus helppoa.

Laskutetaanko Public Cloudin tulevasta tai lähtevästä kaistasta?

Ei laskuteta. Tuleva ja lähtevä kaista on ilmainen Public Cloud -palvelussa.

Mitä etua on pilvikrediitistä?

Pilvikrediitti on saatavilla käyttäjille, jotka haluavat maksaa tietyn pilviprojektin laskut. Sopii ihanteellisesti projekteille, joiden elinkaari voidaan ennakoida tai yrityksille, jotka haluavat suunnitella kulunsa etukäteen.

Aivan kuten instanssissa tai säilössä, pilvikrediitin ostaminen muodostaa laskun. Kun proejktiasi laskutetaan, kaikki laskut kerätään yhteen ja niiden maksu tapahtuu ensisijaisesti saatavilla olevaa krediittiä käyttämällä.

Tekniset kysymykset


Minkä tasoista levyn suorituskykyä ehdotat Public Cloud -palvelimillesi?

OVH takaa suorituskyvyn 500 IOPS:ään asti VPS instansseille ja 1000 IOPS:ään asti CPU ja RAM instansseille. Lisälevyjen suorituskyky on jopa 250 IOPS Classic- levyille ja 3000 IOPS Hig Speed- levyille.

Jos haluat testata itse levyjesi suorituskykyä, katso ohje.

Paljonko verkon kaista on Public Cloudissa?

OVH takaa 250 Mb/s yhteysnopeuden enintään 4 vCoren CPU- ja RAM-instansseille ja sitä suuremmille 500 Mb/s, sekä VPS-instansseille jopa 100 Mb/s:n yhteysnopeus.

Mikä on paras tapa tallentaa tiedostoja Public Cloudissa?

Tiedoston lisäämiseen tai poistamiseen suosittelemme käyttämään Object Storagea. Siirto käynnistyy yksinkertaisella HTTP(S)-pyynnöllä hallintapaneelista tai APIsta käsin. Tallennuksesta maksetaan gigatavu ja lähtevästä liikenteestä gigatavu markkinoiden halvimpaan hintaan.

Miten instansseja skaalataan, kun tarvitaan enemmän tai vähemmän resursseja?

Public Cloud -instanssin voi milloin tahansa poistaa käytöstä ja aktivoida uuden, joka vastaa senhetkistä käyttöä paremmin, tai lisätä olemassa oleviin koneisiin. Palvelua ei tarvitse erikseen tilata tai irtisanoa ja poisto/lisäys tehdään helposti hallintapaneelin kautta. Upgrade- ja downgrade-päivitys tulee saataville pian.

Voiko Public Cloud -palvelimia kustomoida?

Sinulla on pääkäyttöoikeus jokaiseen aktivoimaasi Public Cloud- palveluun. Kaikki järjestelmien asennukset ja konfiguroinnit ovat siis vastuullasi. Laitteissa voit valita kymmenen Public Cloud-palvelinmallin väliltä. Hallintapaneelin kautta on lisäksi mahdollista lisätä myös levytilaa ja geolokalisoida IP-osoite.

Tulossa pian, personoi infrastruktuuriasi integroimalla IP kuormantasaus tai siirtämällä koneita konesalista toiseen.

Mihin konesaleihin Public Cloudin voi aktivoida?

Konesalimme Ranskassa (Strasbourg ja Gravelines) sekä Pohjois-Amerikassa (Beauharnois) ovat kaikki toimintakykyisiä ja valmiina isännöimään Public Cloud -palvelimia.

Miten Public Cloud -palvelimia hallitaan?

Instansseja aktivoidaan ja konfiguroidaan hallintapaneelin kautta. Niitä voi lisäksi ohjata SSH-avaimen avulla, jonka voi itse luoda. Näiden lisäksi voi käyttää OVH:n API jaOpenStackin Horizon-APIa toimenpiteiden tekemiseksi ja automatisoimiseksi.

Voit hallinnoida lisäksi useita projekteja Public Cloud -palvelimilla jakamalla käyttöoikeuksia käyttäjiesi välillä (admin, tekninen, asiakas jne.). Voit käyttää myös valvonta- ja uudelleenkäynnistystoimintoa sekä rescue-tilaa suoraan hallintapaneelistasi.

Voiko Public Cloud -palvelimia varmuuskopioida?

Levykuvia (tai tilannekuvia) voi ottaa instansseista milloin tahansa rajattomasti.

Mikä on Public Cloudin taattu SLA?

Public Cloudin palvelutaso on 99,999% kaikille resursseille (compute, tallennus ja verkko). Mikäli tukemme havaitsee yhteyden katkenneen eikä katkos vastaa mitään suunniteltua huoltotoimenpidettä, hyvitetään jokaiselta minuutilta seisonta-aikana 0,5 % (enintään 100 % koko kuun kulutuksesta).

Voiko Public Cloud -palvelimille asentaa Windows-lisenssejä?

Kyllä, voit halutessasi käynnistää Windows-instanssin OVH:n hallintapaneeli, tai asentaa haluamasi Windows imagen Horizon-käyttöliittymässä. Ei ylimääräisiä kuluja distribuutioon tai Windows-lisenssiin pääsystä.

Jotta Windows-instanssiemme hinnat ovat mahdollisimman yksinkertaisia ja helposti luettavia, voit tutustua tuotesivuillamme hintaeroon Linux-instanssien kanssa klikkaamalla painiketta "Tee valintasi".

Onko volyymeillä yleinen IOps-rajoitus vai onko jokaisella erikseen oma rajoitus?

Jokaisella volyymillä on oma IOps-rajoitus. Tämän lisäksi on olemassa yleinen mallikohtainen rajoitus (vaihtelee koon mukaan), joka itsessään voidaan ottaa huomioon instanssin kokonais IOps-tilanteessa.

Voiko "Security Groups" -ryhmiä konfiguroida hallintapaneelissa?

Ei, "Security Groups" -ryhmät voi toistaiseksi konfiguroida ainoastaan GUI OpenStack (Horizon) ja CLI-järjestelmästä.

Voiko volyymiä kasvattaa dynaamisesti kirjoittaen samalla levylle?

Ei, volyymi on irrotettava ennen koon kasvattamista.

Onko olemassa rajoitusta, kuinka monta volyymiä voi liitää instanssiin?

Kyllä, enimmäismäärä on 26 volyymiä.

Voiko CPU tai RAM-instanssin kokoa muuttaa sen ollessa käynnissä?

Ei, instanssimallin vaihtaminen vaatii palvelimen uudelleenkäynnistyksen.

Voiko instanssiin lisätä SSD local -volyymin?

Ei, lisävolyymien täytyy olla ulkoisia Ceph-levyjä.

Voiko lisävolyymin alustaa samanaikaisesti useille palvelimille?

Ei, OpenStack kehittää tätä toimintoa parhaillaan, se tulee mahdolliseksi seuraavissa versioissa.

Mitä tehdä, jos tarvitsen apua asennuksessa ja konfiguraatiossa?

Ota yhteys asiakaspalveluumme luomalla viesti hallintapaneelista klikkaamalla ylhäältä Asiakaspalvelu, Uusi viesti. Asiakaspalvelumme on avoinna arkisin klo 9 - 17.